10 znakov, že dieťa môže mať ADHD – a ako odlíšiť, či je dieťa len veľmi živé 

Poruchy učenia a pozornosti - Kognit

Rodičia často pozorujú, že ich dieťa je mimoriadne energické a plné života. Avšak niekedy môže ísť o niečo viac než len o normálnu živelnosť. ADHD (porucha pozornosti s hyperaktivitou) je neurovývojová porucha, ktorá môže ovplyvniť učenie, správanie a sociálne interakcie dieťaťa. V tomto článku si predstavíme desať znakov, ktoré by mohli naznačovať, že vaše dieťa môže mať ADHD, a zároveň sa objasníme, v čom sa líši od dieťaťa, ktoré je len veľmi živé a energické. 

Desať znakov, že dieťa môže mať ADHD 

1. Problémy s udržaním pozornosti: 

Dieťa má veľké ťažkosti zostať sústredené na jednu aktivitu alebo úlohu, ľahko sa rozptyľuje okolím. 

2. Impulzívne správanie: 

Dieťa rýchlo rozhoduje bez premýšľania. Má ťažkosti s čakaním v rade, či rešpektovaním pravidiel. 

3. Nadmierna hyperaktivita: 

Neustále je v pohybe, či sa myká. Máva jasné ťažkosti so sedením na mieste či už v škole, pri jedle či pri činnostiach ktoré sa od neho vyžadujú. 

4. Problémy s organizáciou: 

Dieťa má problémy so zostavovaním plánov, udržiavaním poriadku v školských pomôckach alebo pri vykonávaní domácich úloh. 

5. Časté zmeny nálad: 

Rýchle a intenzívne prechody medzi emóciami, ktoré môžu byť pre rodičov aj učiteľov ťažko predvídateľné. 

6. Ťažkosti s dokončovaním úloh: 

Dieťa často nedokončí začaté činnosti alebo ich často mení, nevie sa na činnosti dôkladne zamerať. Jedná sa hlavne o činnosti, ktoré sa od neho vyžadujú, nie tie ktoré obľubuje. 

7. Problémy so vzťahmi: 

Môže mať ťažkosti v interakcii s rovesníkmi, často prekvapí svojím správaním alebo nedostatkom rešpektu voči iným. 

8. Nízka odolnosť voči frustrácii: 

Dieťa rýchlo dosiahne stav, keď nedokáže znášať frustráciu, keď veci nejdú podľa jeho predstáv, a môže reagovať emocionálne alebo nevhodne. 

9. Problémy so spánkom: 

Dieťa môže mať ťažkosti so stabilným a kvalitným spánkom, čo môže viesť k únave počas dňa, horšenej koncentrácii a podráždenosti. Takéto spánkové problému môžu negatívne ovplyvniť jeho učenie a celkovú dennú výkonnosť. 

10. Náhli hyperfokus: 

Dieťa môže v určitých situáciách náhle a úplne zaujať sa na jednu činnosť, pričom sa zdá, že je na ňu úplne sústredené a zabudne na všetko ostatné. Tento stav, nazývaný hyperfokus, môže byť pozitívny, ak podporuje učenie alebo tvorivé aktivity, ale môže tiež spôsobovať problémy, ak bráni prechodu na iné dôležité činnosti alebo každodenné úlohy. 

Rozdiel medzi ADHD a veľmi živým dieťaťom 

Nižšie nájdete päť rozdielov, ktoré môžu pomôcť odlíšiť správanie dieťaťa s ADHD od správania veľmi živého dieťaťa: 

1. Udržanie pozornosti: 

Dieťa s ADHD:  

  • Výrazné ťažkosti so sústredením, aj keď ide o zaujímavé aktivity 
  • Často sa nechá rozptýliť, čo môže ovplyvniť jeho učenie a výkon v škole. 

Veľmi živé dieťa: 

  • Dieťa je síce energetické a aktívne, ale dokáže sa sústrediť na činnosti, ktoré ho zaujímajú.  
  • Vie sa sústrediť na činnosti, bez výrazných problémov. 

2. Impulzivita 

Dieťa s ADHD: 

  • Často koná impulzívne- bez premýšľania, čo môže viesť k neprimeraným reakciám alebo problémom v sociálnych interakciách.  
  • Môže prerušovať ostatných alebo konať bez ohľadu na dôsledky. 

3. Organizácia a plánovanie 

Dieťa s ADHD: 

  • Môže mať výrazné problémy so zostavovaním a dodržiavaním plánov.  
  • Úlohy často nedokončí, stratí prehľad o veciach a má ťažkosti s udržiavaním poriadku vo svojom prostredí. 

Veľmi živé dieťa: 

  • Hoci je dynamické, zvyčajne dokáže zvládať základné organizačné úlohy, najmä ak je podporené správnou rutinou a usmernením zo strany rodičov či učiteľov. 

4. Úroveň aktivity 

Dieťa s ADHD: 

  • Hyperaktivita je u dieťaťa s ADHD často extrémna a neustála, dokonca aj v situáciách, kde je potrebné zachovať pokoj (napr. v triede).  
  • Jeho nadmerná aktivita môže rušiť nielen jeho, ale aj ostatných.

Veľmi živé dieťa: 

  • Je energické a aktívne, ale vie sa tiež prispôsobiť situácii – keď je potrebné sa upokojiť, dokáže to spraviť, aj keď je v iných situáciách veľmi živé.  
  • Jeho energia je často vnímaná ako pozitívna a prispôsobivá. 

5. Prechod medzi aktivitami a flexibilita 

Dieťa s ADHD: 

  • Môže zažiť ťažkosti s prechodom medzi aktivitami, čo sa prejavuje buď ako náhle uviaznutie (hyperfokus) v jednej činnosti, alebo ako rýchla strata záujmu, ktorá komplikuje prechod na ďalšiu úlohu. Takéto prechody môžu byť pre dieťa veľmi náročné a stresujúce. 

Veľmi živé dieťa: 

  • Dokáže sa dynamicky presúvať medzi rôznymi aktivitami bez výrazného stresu.  
  • Je flexibilné a ľahko prijíma zmenu, hoci si udržiava svoju energiu a zvedavosť aj počas prechodov. 

Zdieľať :